unnamed

Low carb, high risk?

Januar anno 2016 er ved at nå sin ende, og de fleste danskere har allerede gennemgået årets første nederlag…

Hvert år på denne tid, hopper mange danskere på en ny forskruet diæt, baseret på alverdens mærkværdige myter. Vi håber sådan at vi kan stramme op på den ekstra bløde sul, som vi har erhvervet os hen over julen. Dog dropper de fleste deres lynkur igen, for den virker bare ikke!
Der er et hav af forskellige slankekure, og fælles for mange er, at de alle har et fancy navn, og så er kulhydratindtaget begrænset.

I dette indlæg vil jeg skyde med skarpt mod et af de skøre påfund, som selvudnævnte “fitness-guruer” er kommet op med gennem tiden.

“Low Carb High Fat”-kuren

LCHF-kuren, som er diætens trendy navn i almen tale, er en af de mere ekstreme. Her begrænser man sit indtag af kulhydrater, så vidt det er muligt og erstatter i stedet indtaget med mættet fedt.

Konsekvensen ved for få kulhydrater er, at kroppen ikke kan danne den optimale mængde glukose. Når glukosen i kroppen er opbrugt, dannes i stedet ketonstoffer af fedtsyre. Dette er egentlig den tilstand, som LCHF-tilhængere ønsker at opnå, da LCHF-teorien siger, at man taber sig ved forbrænding af ketonstoffer.

Ved at hæve sit indtag af mættet fedt, fremmer man antallet af Low density lipoproteiner (LDL) i blodet. LDL kan omdannes til det man kalder en foam cell. Disse trykker på karvæggene, hvilket kan danne åreforkalkning. LDL kan desuden transportere kolesterol ud i vævene, hvilket naturligvis kan bidrage til et forhøjet kolesteroltal.

Slankekuren der virker

Jeg betvivler ikke LCHF-kurens evne til et hurtigt vægttab, men personligt ser jeg gerne min krop holde til jeg bliver 90. For guds skyld, så sæt jer ind i, hvad den pågældende diæts bagside er, før du kaster dig hovedkulds ud i den! En anden ting er, at medmindre du lever efter LCHF-principperne resten af livet, er du garanteret en lige så hurtig vægtøgning, når du igen spiser dit almene indtag af kulhydrater.

Jeg kender dog til en kur der virker, men det er bestemt ikke en lynkur. Faktisk må du dedikere hele livet til den. Spis moderat! Indtag en moderat mængde proteiner, en moderat mængde af kulhydrater og lige så en moderat mængde af både mættet og umættet fedt. Suppler med en moderat mængde af motion, som DU kan lide at dyrke, og tilsæt en hel del livsglæde. Så har du en livsstil, som gavner dig på bedste vis.

Hold styr på muskler og fedt

Der skal dog lige sættes en stor fed streg under, at der selvfølgelig intet er i vejen med, at holde øje med sin vægt. Det er dog vigtigt at huske på, at det tal din almene badevægt giver dig, ikke skelner mellem din fedt- og muskelmasse.

Et godt råd er, at investere i en vægt, som kan måle fordelingen af fedt og muskler i din krop. Muskler er tungere end fedt. Derfor vil nogle opleve at de tager på i kilo, selvom kosten er sund og træningen er varieret.